TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Selasa, 29 Januari 2008

Pandainya Mengaburi...

Roslan SMS Corner

Kerajaan Malaysia keenam paling cekap di dunia!Ramai yang ternanti-nanti perjumpaan kakitangan awam dengan Perdana Menteri yang dijadualkan hari ini sempena Majlis Perdana Perkhidmatan Awam kelapan tadi. Ada yang yakin ketika perjumpaan itu nanti, demi meringankan beban yang ditanggung oleh kakitangan awam ekoran kenaikkan kos hidup, PM Dollah Badawi akan mengumumkan pembayaran honorarium kepada semua kakitangan awam sebagaimana yang dituntut CUEPACS.Memandangkan kerajaan tidak membayar bonus pada hujung tahun lalu, CUEPACS telah menuntut agar kerajaan sebaliknya membayar honorarium kepada semua kakitangan awam iaitu sebanyak RM2,000.

Dengan kenaikkan kos hidup yang ternyata menekan itu, kenaikkan gaji kakitangan awam tahun lepas jelas tidak mencukupi untuk membantu kakitangan disektor ini berhadapan dengan harga barangan dan perkhidmatan yang terus-menerus naik.Lalu apabila berjumpa di Putrajaya siang tadi saya dapat membayangkan betapa hancurnya hati seluruh kakitangan awam apabila PM tidak pun menyentuh berkenaan tuntutan berkenaan. Apa yang disebut adalah bahawa kerajaan Malaysia adalah yang keenam paling terbaik di dunia dari sudut kecekapan menurut World Competitiviness Year Book yang dikelaurkan oleh IMD yang berpusat di Switzerland.Saya yang mendapat tahu perkara itu turut kagum dengan kakitangan awam kita tetapi saya tidak pasti samada PM sedar atau tidak, pencapaian tersebut adalah untuk tahun 2000 bukannya semasa.

Pada tahun 2000 bukannya beliau PM tetapi Tun Dr M. Mengapakah beliau tidak dedahkan pencapaian terbaru?Apa pun yang patut menerima kredit bagi saya adalah kakitangan awam, jika benar sudah baik maka wajarlah kerajaan berbelanjan untuk mereka. Malah CUEPACS puns ebelum ini telah menyatakan jika tidak dapat RM2,000 dapat RM1,000 pun tidak mengapa asalkan ia diberi dan meringankan beban yang ditanggung oleh mereka.

Saya tidak pasti apakah pengumumannya, jika ada, sengaja dilewat-lewatkan sehingga menjelang pilihan raya atau memang tidak ada? Inilah perkara pokok yang perlu diberi perhatian kepada mana-mana kerajaan yang mahu berjuang untuk kebajikan rakyatnya. Mungkinkah Negara Berkebajikan yang mahu diperjuangkan PAS bakal mengambil kira perkara ini?

Tiada ulasan: