TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Sabtu, 26 Januari 2008

IKHLASLAH DALAM BERDAKWAH

Titik akhir yang didambakan dari perjuangan kita adalah syahid di jalan Allah, kematian yang mulia di sisi Allah, syahid fi sabilillah. Menjadi seorang syuhada adalah impian semua pejuang di jalan Allah. Ada yang sudah menunaikannya, ada pula yang masih menunggu gilirannya.

" Di antara orang-orang mu'min itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merobah (janjinya) "
( QS. Al Ahzab: 23 )

Untuk mencapai cita-cita tertinggi itu bukan satu jalan yang mudah. Jalan untuk mencapainya penuh dengan o­nak dan duri, badai mahupun rintangan. Segala tentangan dan cubaan senantiasa muncul, baik dari diri kita mahupun dari persekitan. Untuk itu diperlukan kebersihan hati dan keikhlashan dalam setiap ketika. Apabila kita menemukan seorang aktivis yang tidak ikhlas, lepaskan dia dari barisan kita. Kerana hanya akan membuat barisan ini menjadi cacat dan pincang.

Ali bin Abi Thalib pernah mengatakan mengenai 4 sikap yang terpuji tapi susah dilakukan oleh sekaliannya. Keempat sikap itu ialah:

1. Memberi maaf ketika kita sedang marah.
2. Bersikap dermawan pada saat-saat krisis.
3. Menjaga diri dari perbuatan dosa ketika tidak ada orang lain (yang melihat kita).
4. Mengatakan yang haq kepada orang yang kita harapkan kebaikan darinya atau orang
yang kita takuti.

Keempat-empat sikap di atas memang sulit dan sukar untuk dilakukan, tetapi tidak akan sulit apabila pelakunya ikhlas. Kerana orang yang tidak ikhlas, mereka sebenarnya sedang tergelincir, tergelincir mengikuti hawa nafsunya. Salafus soleh mengatakan bahwa menundukkan hawa nafsu itu sebenarnya indah, sedangkan mengikuti hawa nafsu itulah yang sebenarnya padah.
Moga kita tidak menjadi seperti orang ini: dia sudah bertahun-tahun terlibat dalam dakwah dan tarbiyah, namun tidak ada pengaruh positif bagi dirinya dan orang lain di sekitarnya. Orang ini pasif, ada atau tidak adanya dia tidak berpengaruh. Dia tidak memberi dukungan terhadap aktiviti dakwah. Tidak nampak perubahan positif padanya. Dia tidak memperhatikan unsur ketidak hadirannya dalam aktiviti dakwah. Dan dia tidak menyatakan keuzuran apabila menolak amanah dakwah.

Jadilah kita pejuang yang ikhlas dalam berdakwah. Berani menempuh perjalanan dan jangan sekali-kali gentar pada tentangan, perjalanan yang pernah ditempuh oleh Rasul dan para sahabatnya, perjalanan yang penuh dengan o­nak dan duri, untuk menggapai Redha Allah. Dan memiliki cita-cita tertinggi, iaitu mati syahid fisabilillah.

Insya`allah, moga kita mencapai maksud mencapai syahid. Ikhlaskan hati, bersihkan diri, istiqomah pada perbuatan yang diredhai, moga kitalah pejuang dakwah yang diberkati.
Salam jihad fi sabilillah.

MUJAHIDAH FI SABILILLAH
Muharam 1429 Hijrah

Tiada ulasan: