TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Ahad, 26 April 2009

Masuk Islam Ketika Bertugas Di Kem Guantanamo


Hayatilah untuk perjuangan bersama...


Tentera AS Terry Holdbrooks baru enam bulan bertugas di kem penjara Guantanamo, Kuba. Seperti penjaga lainnya, tugasnya adalah menjaga dan mengawasi para tahanan, mendampingi tawanan yang sedang diinterogasi, berkeliling sel dan memeriksa tahanan agar tidak saling bertukar pesan dengan tahanan lainnya. Tetapi malam itu, di awal tahun 2004, Holdbrooks yang sedang shift jaga malam, merasakan malam berjalan begitu lambat dan membosankan. Tapi siapa yang mengira, malam itu menjadi malam bersejarah baginya kerana membawanya pada agama Islam.

Untuk membunuh rasa bosan setelah berkeliling memeriksa seluruh sel, Holdbrooks berbincang-bincang dengan seorang tahanan berkebangsaan Moroko yang dikenal dengan julukan "Jenderal". Meski baru enam bulan bertugas di kem Guantanamo, persahabatan antara Holdbrooks dan sang "Jenderal" yang nama aslinya Ahmed Errachidi, cukup dekat.

Saat itu hampir tengah malam, perbincangannya dengan Errachidi membuat Holdbrooks merasa makin prejudis tentang kem penjara Guantanamo dan beliau mula memikirkan masa depan hidupnya. Holdbrooks lalu memesan buku-buku tentang Arab dan Islam.

Masih di awal tahun 2004, suatu malam, Holdbrook kembali berbincang-bincang dengan "Jenderal" kali ini tentang kalimat syahadat dalam Islam, sebagai pernyataan seseorang bahawa dirinya seorang Muslim. Malam itu, Holdbrooks memberikan pena dan selembar kertas lewat celah jeriji penjara dan meminta sang "Jenderal" untuk menuliskan kalimat syahadat dalam bahasa Arab dan ertinya dalam bahasa Inggeris. Holdbrooks kemudian membaca kalimat syahadat dengan sudara keras, saat itulah, di lorong sel kem Delta di Guantanamo, Holdbrooks menjadi seorang Muslim.

Cuma setahun, Holdbrooks bertugas di kem ketenteraan AS, tahun 2005 ia meninggalkan kumpulan ketenteraan. Dalam beberapa wawancara dengan Newsweek, beliau dan beberapa mantan pejaga penjara kem Guantanamo mengakui tindakan sadis dan penyiksaan terhadap para tahanan di kem tersebut. Namun beliau juga mengungkapkan adanya interaksi yang baik antara sejumlah penjaga dengan para tahanan. Mereka sering berbincang tentang politik, agama bahkan muzik. Hal itu diakui Errachidi yang mendekam di kem Guantanamo selama lima tahun dan dibebaskan tahun 2007.

"Para tahanan biasanya bicara dengan para penjaga yang menunjukkan sikap hormat pada para tahanan. Kami bicara soal apa saja, hal-hal yang biasa dan hal-hal yang sama-sama menarik perhatian kami," kata Errachidi dalam email yang dikirimnya dari Maroko ke majalah Newsweek, menguatkan keterangan Holdbrooks.

Terry Holdbrooks adalah produk keluarga yang bercerai berai. Beliau tumbuh dewas di Phoenix, kedua orang tuanya adalah penagih dadah dan Holdbrooks sendiri seorang penagih minuman keras sebelum menyertai ketenteraan AS pada tahun 2002. Menurut TJ-panggilang akrab Holdbrooks- beliau memutuskan menyertai ketenteraan karana tidak ingin hidupnya berakhir seperti orang tuanya.

Holdbrooks adalah jenis anak muda yang hanya menuruti kata hati dan sedang mencari kestabilan dalam jiwanya. Seumur hidupnya, beliau jarang bersentuhan dengan masalah keagamaan. Tidak disangka, di kem Gitmo beliau berteman dengan seorang tahanan yang taat dengan ajaran agamanya. "Banyak orang Amerika yang tidak peduli lagi dengan Tuhan, tapi di tempat seperti ini (kamp Gitmo) para tahanan dengan taat menunaikan solat," kata TJ.

Ketika Holdbrooks mengungkapkan keinginannya memeluk agama Islam, "Jenderal" Errachidi mengingatkannya bahawa menjadi seorang muslim adalah sebuah keputusan yang sangat serius, apalagi di kem Guantanamo. "Errachidi ingin memastikan bahawa saya faham betul apa yang sedang saya bicarakan," kenang Holdbrooks. Namun beliau tetap memutuskan menjadi seorang Muslim dan beliau hanya memberitahu kemuslimannya pada dua rakan sekamarnya.

Para tentera lainnya mulai mencium adanya perubahan pada Holdbrooks kerana mereka mendengar para tahanan memanggil Holdbrook dengan nama "Mustapha" dan melihat Holdbrooks dengan terang-terangan belajar bahasa Arab. Hingga suatu malam, ketua kumpulannya memanggil ke sebuah lapangan di mana sudah ada lima penjaga lainnya. "Mereka mulai berteriak pada saya dan menanyakan apakah saya seorang pengkhianat, apakah saya beralih," tutur Holdbrooks. Dan malam itu, ketuanya meninjunya, begitu juga dua penjaga lainnya.

Holdbrooks kemudian dikucilkan dan beliau dipindahkan ke Ford Leonard Wood. Tetapi beberapa bulan kemudian beliau menerima surat pemberhentian secara hormat dari ketenteraan, dua tahun sebelum kontraknya berakhir. Pihak tentera AS tidak memberikan alasan ataupun penjelasan juga "pemecatan"nya itu.

TJ kembali ke Phoenix dan kembali ke kebiasaan lamanya, minum-minuman keras. Beliau juga menceraikan isterinya. Kebiasaan minum alkohol akhirnya membawa Holdbrooks ke rumah sakit. Tidaak diduga, Holdbrooks kembali bertemu dengan Errachidi yang ternyata juga mengalami persoalan menyesuaikan diri setelah dibebaskan dari kem Guantanamo. Dua sahabat ini saling berkirim email dan menyambung kembali persahabatan yang terputus.


Tiga bulan yang lalu, Holdbrooks yang kini berusia 25 tahun, berhasil menghentikan kebiasaan minumnya. Beliau juga mendapatkan pekerjaan sebagai konsultan pendaftaran di Universitai Phoenix. Di dekat universiti ada sebuah masjid serta pusat kegiatan Islam, Tempe Islamic Center. Holdbrooks rajin datang ke masjid itu untuk menunaikan solat berjamaah.

Ketika Imam Masjid Tempe Islamic Center, Amr Elsamny yang asal Mesir mengenalkan Holdbrooks kepada seluruh jamaah dan menjelaskan bahawa Holdbrooks masuk Islam saat bertugas di kem Guantanamo, para jamaah berebutan menyalami Holdbrooks.

Holdbrooks kini menjalankan ajaran Islam dengan taat. Bekas luka panjang di dahinya, hampir tidak kelihatan kerana tertutup kopiah yang selalu dikenakannya. "Saya selalu berfikir bahawa kem penjara Guantanamo dijaga oleh tentera-tentera yang bengis dan kejam. Saya tidak berfikir bahawa ada tentera seperti TJ, yang justeru mendapat hidayah Islam juga di sana," komentar Imam Amr Elsamny, tentang Holdbrooks.

Tiada ulasan: