TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Jumaat, 19 Disember 2008

Hebatnya wartawan ni...

Ahad, 15 Disember, Baghdad

Nampaknya, seluruh dunia mengetahui insiden penghinaan terhadap George Bush yang hampir menjadi sasaran lemparan kasut. Beritanya boleh didapati di banyak tempat, cuma kita ingin membincangkan isu yang lebih utama. Sebelum itu, sedikit info mengenai kes Bush dan kasut ini, mungkin ada yang masih belum membacanya lagi.

Pada lawatan Bush ke Iraq(dikatakan lawatan terakhirnya ke sana), seperti dilaporkan dari Reuters, Isnin (15/12/2008)

Bush ditanya apakah dia datang ke Iraq untuk merayakan kemenangan, Bush pun mengatakan “Tidak, saya mempertimbangkan itu sebagai satu langkah penting menuju Iraq yang mendukung dirinya sendiri, memerintah dirinya sendiri dan mempertahankan dirinya sendiri,”.

Alih-alih mengatakan perang di Irak sudah menghasilkan sesuatu, Bush malah mengatakan ‘peperangan belum selesai’

Ada beberapa tugas yang harus dilakukan. Peperangan belum selesai,” tambah Bush.

Sejurus selepas itu, seorang wartawan dari syarikat al-Baghdadia, Muntader al-Zaidi melemparkan kasutnya yang pertama semasa sidang media apabila Bush berucap “this is his farewell gift to the Iraqi people” sambil berteriak

"This is a gift from the Iraqis; this is the farewell kiss, you dog"

Kemudian membaling sebelah lagi kasutnya dengan teriakan

"This is from the widows, the orphans and those who were killed in Iraq."

Kali ini, PM Nuri al Maliki membantu menangkis dengan lengannya.

Walaupun kasutnya tidak mengenai Bush, tetapi kedua-duanya mengenai bendera Amerika. Dilaporkan bahawa bagi tradisi Arab, kasut di kepala merupakan sesuatu yang menghinakan, seumpama memijak kepala seseorang.

Peristiwa ini menunjukkan bahawa walaupun kawalan ketat dijalankan oleh pihak berkuasa, baik Iraq mahupun Amerika sendiri di setiap tempat Bush berada, namun keselamatan presiden Amerika ini belum tentu terjaga.

Peristiwa ini sepatutnya menjadi pengajaran bukan kepada Bush sendiri, malah kepada Nuri al-Maliki dan juga lain-lain pemimpin umat Islam yang selama ini memberi penghormatan kepada pembunuh umat Islam No. 1 ini. Para pemimpin umat Islam yang selama ini begitu bacul, tunduk dan patuh kepada Bush seharusnya sedar bahawa Bush hanyalah seorang manusia kafir yang sangat hina, kerana dia merupakan musuh Allah dan musuh umat Islam. Kedudukan Bush jauh lebih hina dari sepasang kasut yang dibaling ke mukanya itu.

Sesungguhnya apa yang patut diterima oleh Bush jauh lebih berat dari ini. Bush sebagai pengganas No. 1 dunia yang telah membunuh ribuan umat Islam selayaknya ditangkap dan dihukum mati. Namun, oleh kerana para pemimpin umat Islam, seperti Nuri al-Maliki sendiri masih ‘menyembah’ Bush, maka presiden Amerika ini masih lagi dapat bernyawa pada hari ini, walaupun si laknatullah ini telah membunuh ramai umat Islam di Iraq sendiri.

Muntader disambut sebagai wira atas tindakannya yang berani itu. Walaubagaimanapun, kini dia masih lagi di dalam tahanan dan dilaporkan dibelasah teruk.

Agenda tersembunyi

Pada asalnya, lawatan Bush ke Baghdad adalah lawatan yang tidak diumum(unannounced visit) . Lawatan ini sengaja tidak diumum atas sebab-sebab tertentu. Tapi kini, seluruh dunia telah mengetahui tentang lawatan tersebut, yang mana destinasi seterusnya adalah ke Afganistan.

Walaubagaimanpun, yang menjadi highlight adalah tregedi Bush dan kasut. Sebenarnya, ini merupakan lawatannya yang terakhir ke negara-negara yang dijajah Amerika(Iraq dan Afganistan), yang tujuannya adalah untuk memberi peringatan kepada kerajaan Iraq dan Afganistan bahawa kepentingan Amerika di kedua-dua negara itu masih perlu dijaga, walaupun dia akan diganti Obama. Selain itu, Bush turut mengingatkan bahawa bahawa bantuan ketenteraan akan terus ditingkatkan oleh Pemerintahan Obama tahun depan. Secara mudah, kehadirannya adalah untuk memastikan boneka-bonekanya tetap setia kepada tuan, walaupun selepas ini, tuan baru akan ganti. Bush terus dalam penipuannya dengan menyifatkan kehadiran tentera Amerika ke Iraq sebagai

"One of the greatest successes in the history of the United States military."

walaupun seluruh dunia tahu akan kegagalan Amerika di Iraq dan Afganistan.

Lain Pula Ceritanya

Sungguh malang sekali bagi kaum muslimin, jika wartawan mempunyai keberanian tetapi ulama tidak langsung mempunyai maruah. Dalam satu Seminar Dialog Antara Agama pada Julai lalu dimana Sheikh al-Azhar, Sheikh Tantawi yang berjabat mesra dengan Presiden Israel Simon Perez. Tindakan “Ulama” itu telah mengejutkan kaum Muslimin, terutamanya di Mesir. Penjajahan Bush di negeri yang pernah menjadi pusat Khilafah Islamiyyah tersebut telah membuat negeri Iraq porak poranda, dan dikendalikan oleh Barat melalui kaki tangannya. Derita demi derita dihadapi oleh kaum Muslim di negeri tersebut. Sementara itu, para penguasa Muslim dunia malah masih berdiam diri atas tindakan jahat Bush tersebut, kalah oleh keberanian seorang jurnalis yang tak kuasa menahan kemarahan atas semua tindakan Bush tersebut. (Syabab.com, 15/12/08)

Ingatlah bahawa Allah telah menurunkan ayat

Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapa-bapa, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang Allah telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. Dan dimasukkan-Nya mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah redha terhadap mereka dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah parti Allah. Ketahuilah, bahawa sesungguhnya parti Allah itulah parti yang berjaya.

(TQ al-Mujadilah 58:22)

Sebab turun(asbabun nuzul) ayat itu dalam satu riwayat seperti berikut:

Bahawa pada suatu hari Abu Quhafah (ayah Abu Bakar) mencaci maki Rasulullah saw. Lalu Abu Bakar memukulnya dengan keras sehingga dia jatuh terpelanting. Lalu berita itu sampai kepada Rasulullah saw. maka Rasulullah saw. bertanya, “Apakah benar engkau telah melakukan hal itu, wahai Abu bakar?” Abu Bakar menjawab, “Demi Allah seandainya di tanganku ada pedang, nescaya dia akan kupancung dengan pedang itu”.

(HR Ibnu Munzir)1

Turunnya ayat Quran tentang kes itu menandakan pembenaran(persetujuan) Allah terhadap perbuatan Abu Bakar. Sepatutnya Ulama Islam lebih mengetahui akan hal ini. Sikap ini bukanlah sikap sebagai seorang yang menyertai parti (hizb) Allah. Lebih dibanggakan sikap Muntader yang layak digolongkan dalam parti Allah dan berjaya. Sungguh mengecewakan kerana menurut Imam Ghazali,

“Rosaknya rakyat, kerana rosaknya para penguasanya. Rosaknya para penguasa, kerana rosaknya para ulama”

Umat Islam kini berada di bawah penguasa yang mementingkan kepentingan penjajah Amerika dan Ulama yang berkasih dengan Israel. Mana tak rakyat menjadi mangsa. Benarlah sabda Rasulullah

“Sudah hampir (tiba) suatu masa di mana tidak ada yang tinggal pada Islam itu kecuali namanya sahaja dan tidak tinggal pada al-Quran itu kecuali tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah, namun kosong/roboh dari petunjuk. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kulit langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu kembali” (HR Baihaqi)

Muntadzer Al Zaidi Dikhabarkan Mengalami Luka dan Patah Tangan

Keadaan terkini wartawan Iraq, Muntadzer Al Zaidi masih menjadi misteri. Dia dikhabarkan luka di bahagian kepala dan patah tangan.

Keberadaan pelempar sepatu terhadap Presiden AS George W Bush itu juga dirahsiakan. Namun diyakini bahawa saat ini Al Zaidi dirawat Baghdad, kerana mengalami luka serius di bagian kepala dan patah tangan.

Informasi keadaan Al Zaidi ini disampaikan saudara kandungnya, Maitham Al Zaidi, seperti dikutip Reuters, Selasa (16/12/2008). Menurut Maitham, Muntazar Al Zaidi mengalami luka serius di bahagian kepala setelah dipukul tentera Iraq dengan senapang setelah melempar Bush dengan sepatu.

Maitham mengatakan Al Zaidi saat ini dirawat di Ibnu Sina Baghdad dengan penjagaan sangat ketat oleh tentera khusus Iraq. “Yang kami ketahui dari seseorang yang menghubungi kita, bahawa Muntadzer dikejarkan ke Ibnu Sina. Dia mengalami luka di bahagian kepala kerana dihentam dengan gagang senapang dan salah satu lengannya patah,” jelas Maitham.

Saat ditanya wartawan, siapa orang yang membocorkan informasi keberadaan Al Zaidi kepadanya, Maitham merahsiakannya. Kerana itu, pengakuan Maitham ini belum dapat disahkan. Sejumlah pegawai Iraq juga tak berkomentar sedikit pun mengenai masalah ini dan mengaku tidak bertanggung jawab.

Pihak tentera AS mengatakan Al Zaidi berada di tahanan tentera Iraq. Namun, Juru Bicara Kementerian Pertahanan Iraq membantah pernyataan tentera AS dan mengaku tidak mengetahui keadaan Al Zaidi.

Sebaik sahaja Al Zaidi melempar kasut kepada Bush, Zaidi kemudian ditahan polis. Al Zaidi kemudian diseret keluar dari ruangan, Al Zaidi sempat meronta dan berteriak cuba melawan. Setelah itu, nasib Al Zaidi tak diketahui pasti. (Syabab.com, 17/12/08)

Tiada ulasan: