TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Rabu, 10 November 2010

Wajib Peduli!

Isu politik yang makin entah apa-apa semenjak kebelakangan ini, membuatkan saya muak untuk mencatatkan sesuatu. Maaf kerana ketulusan ini. Jangan risau, perjalanan politik juga tarbiyyah, masih saya sertai. Allah bersama hamba-hamba yang senantiasa mengingatiNya. Saya pasti dan yakin!

Saya memang banyak nak kongsikan dengan ummat bermacam. Tapi saya sepikan beberapa lama hingga memandangkan betapa negara ini sudah kacau bilau dek kerana politik. Saya tidak bermaksud menolak politik! Harap faham apa yang dimaksudkan.

Setiap pagi sebelum saya melakukan rutin harian iaitu bekerja, sambil bersarapan, sempat saya memasang telinga mendengar khabar palsu arus perdana. Saya sungguh bosan menontonnya. Dalam Al-Quran Allah banyak ulang ayat yang maksudnya, “Adakah kamu berfikir.”

Banyak manusia yang belajar tinggi hingga bertaraf global atau seantero, tapi bab menggunakan akal untuk berfikir, sangat ketinggalan. Buktinya, kenapa ramai yang boleh membutakan mata dan memekakkan telinga apabila ‘orang ternama’ menyinggung agama. Bayangkanlah jika yang terlepas cakap dengan tak sengaja mengenai agama apa pun, wah ISA atau bermacam tindakan dikenakan. Kejam lagi zalim! Tapi bagi manusia yang terang-terang hina dan menginjak-injak agama, tidak pula ‘yang ahli’ membuat fatwa atau menyuarakan bahawa “itu berdosa!”.

Sifir untuk Malaysia ini mudah sahaja, bagi mereka yang berharta, bertakhta, berjawatan selesa, boleh buat sesuka BERBANDING rakyat jelata, yang tidak punya apa-apa, boleh ditindas sesuka = inilah 1 Malaysia ‘Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’.. sungguh retorik semata-mata!

Isu parti biru cair pula berdendang beberapa hari ini. Kalau saya jujurnya, saya tidak tertarik langsung dengan apa yang dibawa flag biru cair itu! Kalian fikirlah sendiri ya!

Kini kita lihat sahaja apa tragedi selanjutnya yang akan terjadi.

Kepada parti yang saya sayangi kerana Allah. Banyak kewaspadaan dan semakan perlu diteliti. Bukan menunding jari padi manusia-manusia yang tidak punya harga diri!

Tunaikan apa yang pernah dijanji, kerana Allah itu sifatnya amat benci kepada yang memungkiri janji! AYUH tunaikan manifesto yang kalian lagukan sebelum dicalonkan. Allah menantikan apa yang telah kamu janjikan.

Salam perjuangan.

Tiada ulasan: