TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Khamis, 11 November 2010

Kekontangan


Ketika di dalam kapal terbang. Politik juga ada?

Macam-macam tamsilan yang sesetengah golongan cipta mengenai politik. Kenapa terjadi demikian? Teringat saya seorang rakan sekolah yang kata tak ingin ambil tahu pasal politik.

Pelik. Ya begitulah yang saya rasa. Kehidupan bermasyarakat, tidak lari dari politik. Cuma untuk melaksana dan menggunakan dengan bersih dan baik itu, bergantung kepada kesedaran manusia-manusia yang menceburkan diri ke lingkungan tersebut.

Kalau nak dikatakan, politik itu sangat meluas maksudnya. Tidak tertakluk kepada parti sahaja. Ya, tapi ramai yang kurang sedar tentang ini. Di dalam rumahtangga juga ada politiknya, begitujuga di dalam sesuatu organisasi, muammalat juga ketika bergelar pelajar sekolah atau mahasiswa institute pengajian tinggi.

Untuk menyedarkan tentang itu, dirasakan perlu sesiapa pun (mereka yang berilmu) mengadakan kursus kesedaran politik. Sebab ramai Gen Y dan generasi yang dah lanjut usia bengap mengenai makna politik.

Sungguh politik itu tidak tertakluk kepada UMNO sahaja ya! Berjela dan macam-macam yang ada kaitannya dengan politik. Hidup sehari-harian juga tidak dapat dipisahkan dengan politik.

Sedarlah wahai kalian yang yang lena!

Tiada ulasan: