TAFADDHAL

JIHAD FI SABILILLAH

JIHAD FI SABILILLAH

Khamis, 22 Julai 2010

Kerana Ada Jaminannya.

Lama sepinya ruangan ini. Maafkan saya bukan sengaja namun kerana kesibukan tugasan kerja membuatkan berlakunya sedemikian. Dalam kesibukan itu, saya masih berusaha untuk mengikuti perkembangan politik negara sesekali politik dunia.

Tiada cerita sekadar memulakan rutin yang telah lama disepikan.. semoga ada manfaatnya.

Beberapa hari lalu saya didatangi satu syarikat yang membuat kajian sola selidik. Telus sahaja saya katakan, “Ni buat bancian mengenai politik pula ya? Bancian rumah sudah.” Wanita awal 40 an itu senyum dan membalas tidak.

Dia fikir saya ‘anak-anak yang tidak tahu apa-apa.’ Maka saya pun layan dengan tidak sepenuh hati. Kerana soalannya memeng terlalu peribadi bagi saya iaitu tentang politik, kepimpinan dan pemerintahan di Negeri Sembilan.

Soalannya adalah dalam 50 soalan yang perlu menjawab, lemah sehinggalah cemerlang mengikut skala dari 1 hingga 5 dan soalan yang lainnya pula menggunakan ya atau tidak.

Paling menjengkelkan saya, soalannya memang bias! Mmemang nak menyelidik dan mengenakan di samping ingin tahu siapa kita.

Hingga akhir tugasan dia, saya mengatakan “Yang hak tetap hak. Saya tidak berpihak pada yang tidak berhak (melanggar hukum Allah).” Lalu dia senyum dan mengeluarkan sesuatu sebagai cenderamata dari syarikatnya, katanya.

(nokhtah)

Rentetan setiap hari, bermacam situasi yang didengari. Dari isu besar hinggalah yang sangat parah. Masih tidak ada penyelesaiannya hingga kini. Malahan pihak-pihak tertentu dengan bangganya menyediakan pula tempat-tempat yang sewajarnya dituju setelah berlakunya itu sebagai untuk membantu.

Yang saya terfikir, makin hari makin ramailah yang membuat kerosakan kerana tempat untuk menutup kerosakan @ kejahatan itu sudah ada. Semacam kini manusia lebih banyak menggalakkan kerosakan itu daripada mencegahnya.

Bagi saya seperkara sahaja. Laksanakan Hukum Allah! Bukan sebahagian atau sedikit dari itu. Tetapi keseluruhannya.

Fikirkanlah kisah yang saya ketengahkan ini. Tentunya sebagai persediaan mendepaninya sebelum terjadi.

Tiada ulasan: